نخستين جت جنگنده بدون سرنشين ايراني بزودي رونمايي مي شود

مهندس مسعود مولوي كه سرپرستي تيم روباتيك و مكاترونيك پارسه را بر عهده دارد در اين باره به خبرنگار ما گفت: تا كنون هواپيماي جنگنده بدون سرنشين با اين ابعاد و كارايي در كشور ما ساخته شده بود، ولي در حال حاضر ما اين هواپيماي كاملاً هوشمند را ساخته ايم و بزودي توليد انبوه آن آغاز خواهد شد.
وي ادامه داد: وزن اين هواپيما با وجود وسايلي چون دوربين فيلمبرداري، حمل بمبهاي دست ساز و ... بين 85 تا 75 كيلوگرم متغير است. اين هواپيما با هر بار سوخت گيري حدود 25 دقيقه پرواز مي كند. طول اين هواپيما از دماغه تا انتهاي موتور 6 متر است.
مهندس مولوي افزود: سرعت اين هواپيما 530 كيلومتر در ساعت، با قدرت مانور بسيار بالا، بمب ريزي، شناسايي و ... است.
اين هواپيماي هوشمند مانند F4 كار مي كند ولي اين نوع هواپيما بدون سرنشين است.
مولوي گفت: اين هواپيما با راديو كنترل و هدايت مي شود و به خاطر نصب هوش مصنوعي بر روي اين هواپيما، در صورتي كه ارتباط راديويي آن قطع شود قادر خواهد بود خودش را كنترل كند.
دارنده مدال نقره از مسابقات اختراعات و ابداعات مالزي تأكيد كرد: در صورتي كه قبل از پرواز برنامه اي به اين هواپيما بدهيم قادر خواهد بود خودش به صورت اتوماتيك عمل كرده و به مكان اوليه برگردد.
اين مخترع جوان ادامه داد: بر روي اين هواپيما سيستم «جي پي آر» نصب شده كه يك سيستم ايراني و موقعيت ياب زميني مي باشد.
مولوي افزود: تمام بدنه اين هواپيما در داخل كشور ساخته شده است. هواپيماي جت جنگنده هوشمند بدون سرنشين F4 بزودي با حضور مقامهاي بلند پايه كشور رونمايي مي شود.
وي در پايان از مهندس مهدي كريمي، مسوول هسته تحقيقاتي هوا فضا و همكاران وي بخاطر ساخت اين هواپيما تقدير كرد.

Date : 2007-07-11روزنامه قدس

چرخ دنده

چرخ دنده خاري در چرخ دنده هايي كه تاكنون ديديم، دنده ها بصورت شعاعي روي محيط چرخ قرار داشتند. اما دنده‌ها را مي‌توان بصورت خار و عمود بر چرخ قرار دهيم. چرخ دنده خاري مي‌تواند جهت حركت را 90 درجه تغيير دهد. چرخ دنده مخروطي در آن دنده ها بصورت شعاعي ولي عمود بر سطح چرخ دنده قرار مي‌گيرد و مي‌تواند جهت حركت را با زواياي مختلف تغيير دهد.

انتقال مستقيم

يكي از كاربردهاي چرخ دنده مارپيچ يكسو كردن انتقال قدرت است. قدرت فقط در يك جهت چرخش منتقل مي‌شود و اگر جهت چرخش ورودي معكوس شود قدرت منتقل نخواهد شد.

انتقال ديفرانسيل

سيستم‌هايي كه تاكنون گفتيم بطور ساده قدرت را منتقل مي‌كردند و چيزي درباره پيچيدگي هاي آن نمي‌دانستيم اما حركت هاي واقعي گاهي بسيار پيچيده مي‌شوند. مثل جعبه دنده ماشين

ضامن

گاهي لازم است يك چرخ دنده فقط در يك جهت بچرخد در اين موارد مي‌توان از يك وسيله كوچكي بنام ضامن استفاده كرد. وقتي چرخ دنده در جهت مستقيم مي‌چرخد ضامن به سادگي روي آن مي‌لغزد ولي اگر حركت آن معكوس شود ضامن با دنده درگير شده و اجازه حركت به چرخ دنده نمي‌دهد.

مكانيزم هاي با چندين نقطه اتصال

يكي از حركت هايي كه با مكانيزمهاي يك يا دو اتصال نمي‌توان توليد كرد حركت موازي است. لذا به مكانيزمهايي با بيش از دو نقطه اتصال نياز داريم.

جعبه دنده كاردان

در اين جعبه دنده، دو چرخ دنده وجود دارد كه تعداد دنده هاي چرخ دنده داخلي دقيقا نصف دنده هاي چرخ دنده هاي خارجي است.

جعبه دنده ژنو

تبديل حركت دوراني پيوسته به حركت دوراني متناوب (با زاويه ايي مشخص) را جعبه دنده ژنو مي‌گويند.

كوپلر

تمام مكانيزمهايي كه در اين بخش گفتيم در واقع نوعي كوپلر محسوب مي‌شوند. كوپلر وسيله‌اي است كه قدرت را از يك قطعه به قطعه ديگر منتقل مي‌كند.

مفصل هاي پيچيده

لغزش

با اينكه مفصل‌هاي چرخشي و لغزشي كارايي و كاربردهاي زيادي دارند اما گاهي نوع حركت به گونه‌اي است كه بايد از مفصل هاي پيچيده تر براي اتصال قطعات متحرك به يكديگر استفاده كرد.

توپي

يكي از مهمترين مفصل هاي مركب توپي است. در مفصل هاي ساده مانند چرخشي يا خمشي دو قطعه مفصل نسبت به هم داراي يك حركت ساده هستند. اصطلاحا گفته مي‌شود كه اين مفصل‌ها داراي يك درجه آزادي هستند.

توپي حركت در چند بعد را فراهم مي‌آورد و داراي دو درجه آزادي است. اصطكاك در اين مفصل بالاست.

زنجير، تسمه، كابل

انتقال قدرت در اين سيستم از طريق دنده هاي چرخ دنده يك سمت (منبع قدرت) به زنجير منتقل شده و توسط آن به چرخ دنده سمت ديگر (مصرف كننده) انتقال مي‌يابد. معمولا در طول مسير برگشت از چرخ دنده هاي كوچكي مرسوم به هرز گرد استفاده مي‌شود. وقتي طول مسير انتقال قدرت از حد خاصي بيشتر شود ديگر نمي‌توان از يك زنجير پيوسته استفاده كرد.

چرخ دنده

در بخش ماشينهاي ساده با چرخ دنده به عنوان ماشيني براي تبديل گشتاور و سرعت آشنا شديد كاربرد ديگر آن انتقال قدرت مي‌باشد.

جعبه دنده

براي انتقال قدرت معمولا تركيبي از چند چرخ دنده بكار مي‌رود. اين مكانيزم جعبه دنده ناميده مي‌شود.

ماشين هاي ساده sample machine

بعد از شناخت مفاهيم اوليه مكانيك يعني نيرو به سراغ وسيله اعمال آن مي‌رويم. ماشين وسيله اعمال نيرو است. يك ماشين ساده با تغيير در فاكتورهاي مكانيكي انجام كارهاي دشوار را تسهيل مي‌نمايد.

پيچيده ترين ماشين ها (حتي روبات ها) نيز از ماشين هاي ساده تشكيل مي‌شوند.

سازه

از آنجا كه ميله ها در مقابل نيروي فشاري مقاوم هستند، سازه مربعي به خوبي فشار را تحمل مي‌كند.

سازه مربعي در مقابل نيروهاي جانبي مقاومت كافي ندارد و فرو مي‌ريزد. براي مقاوم كردن يك سازه مربعي در مقابل نيروهاي جانبي از باربند يا مثلثي درون آن استفاده مي‌شود.

سازه مقاوم ديگر دايره‌ايي مي‌باشد مثل گنبدها يا تخم مرغ. انواع نيروها مانند كششي، فشاري و برشي به جسم تنش وارد مي‌كنند. نيروي برشي مانند نيرويي كه قيچي به كاغذ وارد مي‌كند.

سطح شيبدار

سطح شيبدار ساده ترين ماشين ساده است. سطح شيبدار كمك مي‌كند كه با نيروي جاذبه مقابله كرده و اجسام را بالا ببريم.

گوه

گوه يك ماشين ساده است كه از سطح شيبدار براي اعمال نيرو استفاده مي‌كند.

پيچ

پيچ سطح شيبداري است كه روي يك استوانه پيچيده شده باشد. پيچ در واقع سطح شيبدار را فشرده و كوچك مي‌كند.

اهرم

ماشين ساده ديگري كه مزيت مكانيكي ايجاد مي‌كند، اهرم است.

اهرم نوع دوم: نيروي مقاوم بين نيروي محرك و تكيه‌گاه قرار دارد. در اين نوع اهرم مزيت مكانيكي هميشه بيشتر از يك است.

اهرم نوع سوم: در اين نوع اهرم مزيت مكانيكي هميشه كمتر از يك است.

چرخ و گشتاور

چرخ يك نوع ماشين ساده است كه براي غلبه بر اصطكاك بكار مي‌رود.

فاصله بين محور چرخ و محل اعمال نيروي چرخ به زمين، شعاع چرخ ناميده مي‌شود.

قرقره

قرقره يك ماشين ساده است كه از چرخ براي تغيير دادن جهت نيرو و ايجاد مزيت مكانيكي استفاده مي‌كند. قرقره ساده داراي مزيت مكانيكي يك است. زيرا مقدار جابجايي در دو طرف آن برابر است اما قرقره ساده جهت اعمال نيرو را تغيير مي‌دهد، چون اعمال نيرو در جهت پايين ساده تر از اعمال آن در جهت بالا مي‌باشد.

براي اينكه قرقره داراي مزيت مكانيكي بزرگتر از يك شود، بايد ميزان جابجايي نيروي محرك را بيشتر از نيروي مقاوم كنيم. لذا از قرقره متحرك استفاده مي‌كنيم.

چرخ‌دنده

چرخ دنده چرخي است با محيط دندانه دار كه باعث مي‌شود هنگام درگيري با چرخ دنده هاي ديگر نلغزد. چرخ دنده معمولا با چرخ دنده هاي ديگر يا ميله دندانه دار درگير مي‌شود و براي انتقال نيروي گشتاور از يك محور به محور ديگر بكار مي‌رود.

اتصال و مفصل

چرخش

ساده ترين مفصل عبارت است از چرخش ساده حول يك محور. مفصل چرخشي يكي از پر كاربرد ترين نوع مفصل است.

بوش و بلبرينگ

اگر در محل مفصل چرخشي فشار زيادي اعمال مي‌شود بايد كاري كرد كه اصطكاك محور تا حد امكان كاهش پيدا كند.

ساده ترين وسيله براي كاهش اصطكاك بوش است. معمولا در بوش از روغن براي كاهش اصطكاك دو قطعه درگير استفاده مي‌شود.

خمش

يكي ديگر از مفصل ها، لولا مي‌باشد. آرنج يا زانو يك نوع از مفصل هاي خمشي يا لولا مي باشند.

لولا هم داراي يك محور است كه دو قطعه مفصل حول آن مي‌چرخند در واقع لولا يك مفصل چرخشي با چرخش محدود است و هم براي فشارهاي زياد و سرعت هاي كم مناسب است.

قوانین نیوتن

قانون اول نيوتن:

وضعيت يك جسم ساكن يا در حال حركت يكنواخت، تغيير نمي‌كند مگر اينكه نيرويي خارجي به آن اعمال شود.

قانون دوم نيوتن:

تغيير حركت (شتاب) در راستاي اعمال نيرو صورت مي گيرد و مقدار آن با جرم جسم و نيروي وارده متناسب است.

قانون سوم نيوتن:

براي هر عمل يك عكس العمل وجود دارد مساوي و در جهت مخالف آن

واحدهاي اندازه گيري

مكان

مكان يك جسم از طريق انتخاب يك سيستم مختصات بيان مي‌شود. مكان داراي واحد خاصي نيست ولي اغلب كميتهاي فيزيكي ديگر رابطه مستقيم با مكان دارند.

زمان

در تمام سيستم هاي اندازه گيري رايج واحد زمان ثانيه است.

تعريف استاندارد زمان: زمان 9.192.631.770 نوسان اتم تحريك شده سزيم133

طول

فاصله دو نقطه در فضا را طول مي نامند. در سيستم SI طول مسافتي است  كه نور در 299.792.458/1 ثانيه طي مي‌كند.

جرم

جرم توده ذاتي است كه جسم از آن ساخته مي‌شود، وقتي جرم در يك ميدان جاذبه قرار گيرد نيرويي به آن وارد مي‌شود كه به آن وزن مي‌گويند. واحد استاندارد جرم در سيستم SI استوانه‌اي به جرم يك كيلوگرم از جنس پلاتين-ايريديوم است.

هر جرم داراي ابعاد فيزيكي در تمام جهات فضا مي‌باشد كه جرم آن بطور يكنواخت يا غير يكنواخت در آن پخش مي‌شود. اما براي هر جسم نقطه ايي وجود دارد كه بنظر مي‌رسد جرم بطور يكنواخت اطراف آن نقطه توزيع شده كه به آن مركز جرم گفته مي‌شود. مركز جرم مي‌تواند داخل يا خارج جسم قرار گيرد. در اين نقطه بنظر مي‌رسد تمام جرم جسم متمركز شده است.

سرعت

سرعت يكي از واحدهاي فرعي است كه از واحدهاي اصلي مشتق مي شود. سرعت عبارت است از مقدار تغيير مكان در واحد زمان V=x/t

سرعت از كميت هاي برداري است يعني علاوه بر مقدار داراي جهت نيز هست. به خطي كه جسم مي‌تواند در امتداد آن حركت كند محور (axis)  مي‌گويند.

اجسام مي‌توانند در سه بعد (فضا) حركت كنند. براي نشان دادن آن به سه محور x، y و z نياز داريم.

شتاب

شتاب يكي از واحدهاي فرعي است و عبارت است از مقدار تغييرات سرعت در واحد زمان a=v/t

نيروي جاذبه در واقع نوعي شتاب است. چون باعث مي‌شود سرعت سقوط اجسام لحظه به لحظه بيشتر شود. شتاب جاذبه زمين m/s2 9.8 است. وقتي جسمي از حالت سكون شروع به سقوط مي‌كند سرعت آن بعد از يك ثانيه به m/s9.8 و بعد از 34 ثانيه به يك ماخ مي‌رسد.

مسافتي كه جسم در حال سقوط از حالت سكون طي مي‌كند از فرمول زير بدست مي‌آيد: d=½at2

جسمي كه از حالت سكون سقوط مي‌كند بعد از يك ثانيه مسافت 4.9 متر و بعد از 34 ثانيه مسافت  5664 متر را طي مي‌كند.

نيرو

نيرو بصورت جرم ضربدر شتاب (f=ma) تعريف مي‌شود. واحد آن در سيستم SI نيوتن مي‌باشد.

اگر به جسمي به جرم يك كيلوگرم نيروي معادل يك نيوتن وارد شود به آن شتابي برابر يك متر بر مجذور ثانيه اعمال مي‌شود.

اندازه حركت

اندازه حركت شباهت زيادي با نيرو دارد و بصورت جرم ضربدر سرعت (p=mv) تعريف مي‌شود.

 

انرژي

انرژي توانايي انجام كار است. انرژي ماهيت مادي ندارد، حتي نور و الكتريسيته انرژي نيستند بلكه آنها داراي انرژي مي‌باشند.

انرژي به دو نوع است: جنبشي و پتانسيل

انرژي جنبشي انرژي جسم در حال حركت است، كه به مقدار جرم و سرعت آن بستگي دارد.

انرژي پتانسيل انرژي جسم به واسطه موقعيت آن نسبت به يك نقطه مرجع است.

انرژي جنبشي و پتانسيل مي توانند به يكديگر تبديل شوند.

مكانيك يكي از شاخه هاي فيزيك است. سيستم جهاني اندازه گيري سيستم متريك SI است.

مفاهيم اساسي مكانيك

مكانيك علم مطالعه نيروهاي عمل كننده در يك ماشين يا سيستم است.

نيرو: حاصل يك عمل فيزيكي است و باعث انجام كار مي‌شود.

حركت: نوع خاصي از انرژي است كه به آن انرژي جنبشي گفته مي‌شود.

در دنياي واقعي هميشه اصطكاك وجود دارد كه باعث كند شدن حركت اجسام و در نهايت توقف آنها مي‌شود.

در مطالعه سيستم هاي مكانيك به دو نوع كميت بر مي‌خوريم:

اولين نوع از كميت ها همان عددهايي است كه در زندگي روزمره با آنها سرو كار داريم. مثلا طول يك شيء چقدر است؟ به اين كميت ها كميت بدون بعد يا اسكالر گفته مي‌شود. اما كميت هاي ديگري نيز وجود دارند كه براي توصيف آنها به بيش از يك عدد نياز است. وقتي درباره حركت يك جسم صحبت مي‌كنيم علاوه بر اندازه بايد جهت آن را نيز مشخص كنيم. به اين نوع از كميت ها ، كميت جهت دار يا بردار مي‌گويند.

آموزش رباتیک

این سایت خوبیه برای آموزش رباتیک حتما مراجعه کنید http://www.iranmedar.com/

« ایران جزء 5 کشور برتر رباتیک دنیاست.»

گزارش خبرگزاری فارس، هانس ديتر بوخارد، قائم مقام فدراسيون جهاني روبوكاپ جهان، با اشاره به گستردگي سومين دوره مسابقات بين‌المللي روبوكاپ آزاد ايران گفت: تعداد شركت‌كنندگان در اين مسابقات بسيار زياد است و مسابقات بين‌المللي روبوكاپ آزاد ايران يكي از بزرگ‌ترين مسابقات آزاد روبوكاپ در جهان محسوب مي‌شود. ‌‌ قائم مقام فدراسيون جهاني روبوكاپ جهان افزود: با توجه به توانايي‌هايي كه در بين مسئولين برگزاري مسابقات ايراني ديدم فكر مي‌كنم مانعي در ميزباني ايران براي مسابقات جهاني ربوكاپ وجود نداشته باشد و شخصاً نيز تمايل دارم كه ايران ميزباني مسابقات جهاني ربوكاپ را بر عهده بگيرد. وي خاطرنشان كرد: تيم‌هاي روباتيك ايران در سطح جهان جايگاه مناسبي دارند و در بين رده‌بندي فدراسيون جهاني روبوكاپ، ايران جزء 5 تا 8 كشور دنيا محسوب مي‌شود.

ّF22=Su35

طراحی F-22

خواندن کل اين متن بيشتر از 3 دقيقه زمان شما را نخواهد گرفت. پس لطفا بخوانيد

١٨ سال پيش من در شرکت سوئدى ولوو استخدام شدم. کار کردن در اين شرکت تجربه جالبى براى من به وجود آورده است. اينجا هر پروژه‌اى حداقل ٢ سال طول مي‌کشد تا نهايى شود، حتى اگر ايده ساده و واضحى باشد. اين قانون اينجاست. جهانى شدن (globalization) باعث شده است که همه ما در جستجوى نتايج فورى و آنى باشيم. و اين مشخصاً با حرکت کند سوئدي‌ها در تناقض است. آن‌ها معمولاً تعداد زيادى جلسه برگزار مي‌کنند، بحث مي‌کنند، بحث مي‌کنند، بحث مي‌کنند و خيلى به آرامى کارى را پيش مي‌برند. ولى در انتها، اين شيوه هميشه به نتايج بهترى مي‌انجامد.

به عبارت ديگر:

1- سوئد در حدود 450000 کيلومتر مربع وسعت دارد.
2-
سوئد حدود 9 ميليون جمعيت دارد.
3 -
استكهلم، پايتخت سوئد كه به پايتخت اسكانديناوي نيز مشهور است حدود 78000 نفر جمعيت دارد.
4-
ولوو، اسکانيا، ساب، الکترولوکس و اريکسون برخى از شرکت‌هاى توليدى سوئد هستند.
اولين روزهايي كه در سوئد بودم، يکى از همکارانم هر روز صبح با ماشينش مرا از هتل برمي‌داشت و به محل کار مي‌برد. ماه سپتامبر بود و هوا کمى سرد و برفى
. ما صبح‌ها زود به کارخانه مي‌رسيديم و همکارم ماشينش را در نقطه دورى نسبت به ورودى ساختمان پارک مي‌کرد. در آن زمان، دوهزار كارمند ولوو با ماشين شخصى به سر کار مي‌آمدند.
روز اول، من چيزى نگفتم، همين طور روز دوم و سوم. روز چهارم به همکارم گفتم: آيا جاى پارک ثابتى داري؟ چرا ماشينت را اين قدر دور از در ورودى پارک مي‌کنى در حالى که جلوتر هم جاى پارک هست؟
او در جواب
گفت: براى اين که ما زود مي‌رسيم و وقت براى پياده‌رفتن داريم. اين جاها را بايد براى کسانى بگذاريم که ديرتر مي‌رسند و احتياج به جاى پارکى نزديک‌تر به در ورودى دارند تا به موقع به سرکارشان برسند. تو اين طور فکر نمي‌کني؟
ميزان شرمندگى مرا خودتان حدس بزنيد.
اين روزها،
جنبشى در اروپا راه افتاده به نام غذاى آهسته !!! اين جنبش مي‌گويد که مردم بايد به آهستگى بخورند و بياشامند، وقت کافى براى چشيدن غذايشان داشته باشند، و بدون هرگونه عجله و شتابى با افراد خانواده و دوستانشان وقت بگذرانند. غذاى آهسته در نقطه مقابل غذاى سريع ( فست فود ) الزاماتى که در سبک زندگى به همراه دارد قرار مي‌گيرد. غذاى آهسته پايه جنبش بزرگترى است که توسط مجله بيزنس طرح شده و يک "اروپاى آهسته" ناميده شده است. اين جنبش اساساً حس شتاب و ديوانگي به وجود آمده بر اثر نهضت جهانى شدن را زير سوال مي‌برد. نهضتى که کميّت را جايگزين کيفيت در همه شئون زندگى ما کرده است.

مردم فرانسه با وجودى که سي و پنج  ساعت در هفته کار مي‌کنند امّا از آمريکائي‌ها و انگليسي‌ها مولّدترند. آلماني‌ها ساعت کار هفتگى را به بيست و هشت مميز هشت دهم  ساعت تقليل داده‌اند و مشاهده کرده‌اند که بهره‌ورى و قدرت توليدشان بيست درصد افزايش يافته است. اين گرايش به آهستگى و کندکردن جريان شتاب آلود زندگى، حتى نظر آمريکائي‌ها را هم جلب کرده است.
البته اين گرايش به عدم شتاب، به معنى کمتر کار کردن يا بهره‌ورى کمتر نيست. بلکه به معنى انجام کارها با کيفيت، بهره‌ورى و کمال بيشتر، با توجه بيشتر به جزئيات و با استرس کمتر است. به معنى برقرارى مجدّد ارزش‌هاى خانوادگى و به دست آوردن زمان آزاد و فراغت بيشتر است.
به معنى
چسبيدن به حال در مقابل آينده نامعلوم و تعريف نشده است. به معنى بها دادن به يکى از اساسي‌ترين ارزش‌هاى انسانى يعنى ساده زندگى کردن است. هدف جنبش آهستگى، محيط‌هاى کارى کم تنش‌تر، شادتر و مولّدترى است که در آن‌، انسان‌ها از انجام دادن کارى که چگونگى انجام دادنش را به خوبى بلدند، لذت مي‌برند. اکنون زمان آن فرا رسيده است که توقف کنيم و درباره اين که چگونه شرکت‌ها به توليد محصولاتى با کيفيت بهتر، در يک محيط آرامتر و بي‌شتاب و با بهره‌ورى بيشتر نياز دارند، فکر کنيم.
بسيارى از ما زندگى خود را به دويدن در پشت سر زمان مي‌گذرانيم امّا تنها هنگامى به آن مي‌رسيم که بر اثر سکته قلبى يا در يک تصادف رانندگى به خاطر عجله براى سر وقت رسيدن به سر قرارى، بميريم.
بسيارى از ما آنقدر نگران و مضطرب زندگى خود در آينده هستيم که زندگى خود در حال حاضر، يعنى تنها زمانى که واقعاً وجود دارد را فراموش مي‌کنيم.
همه ما در سراسر جهان، زمان برابرى در اختيار داريم. هيچکس بيشتر يا کمتر ندارد. تفاوت در اين است که هر يک از ما با زمانى که در اختيار داريم چکار مي‌کنيم. ما نياز داريم که هر لحظه را زندگى کنيم. به گفته جان ‌لنون، خواننده معروف: زندگى آن چيزى است که براى تو اتفاق مي‌افتد، در حالى که تو سرگرم برنامه‌ريزي‌هاى ديگرى هستى.

به شما به خاطر اين که تا پايان اين مطلب را خوانديد تبريک مي‌گوئيم. بسيارى هستند که براى هدر ندادن زمان، از وسط مطلب آن را رها مي‌کنند تا از قافله جهانى شدن عقب نمانند! 

نويسنده : ناشناس  

اين هم يك نوع جوك سياسي

چندي پيش جوكي به زبان انگليسي در دنياي نت زاده شد ! كه نكات ارزشمندي را در خصوص سياست هاي رسانه هاي آمريكايي در بر داشت .

ترجمه فارسي جك به شكل زير است :

مردي دارد در پارك مركزي شهر نيويورك قدم ميزند كه ناگهان ميبيند سگي به دختر بچه اي حمله كرده است.

مرد به طرف آنها مي دود و با سگ درگير مي شود .

سرانجام سگ را مي كشد و زندگي دختربچه را نجات مي دهد.

پليسي كه صحنه را ديده بود به سمت آنها مي آيد و مي گويد:

« تو يك قهرماني »

فردا در روزنامه ها مي نويسند :

" يك نيويوركي شجاع ، جان دختر بچه اي را نجات داد "

آن مرد ميگويد :

« اما من نيويوركي نيستم »

پس روزنامه هاي صبح مينويسند :

" آمريكايي شجاع جان دختر بچه اي را نجات داد "

آن مرد دوباره ميگويد :

« اما من آمريكايي نيستم »

« خوب ، پس تو اهل كجا هستي ؟ »

 « من ايراني هستم ! »

 فرداي آنروز روزنامه ها اينگونه مي نويسند : 

  « يك تندروي مسلمان ، سگ بي گناه آمريكايي را كشت ! »

ژیروسکوپ

IMU

يكي از سيستمهاي هدايت واحد اندازه گيري اينرسي مي باشد. اين واحد متشكل از سه شتاب سنج و سه ژيروسكوپ است. ژيروسكوپها براي اندازه گيري شتاب زاويه اي در سه جهت عمود بر هم استفاده مي شود.

قسمتهاي مختلف موشك كروز

 

۱-موتور توربوفن ۲-سوخت ۳-ورودي هوا ۴-بمب ۵-ديسمك ۶-تركام

DSMAC & TERCOM

ترکام و دیسمک

در حالي که براي موشکهاي با برد زياد نياز به سيستم مکمل جهت تصحيح هدايت اينرسي نياز است. يکي از سيستمهاي مکمل، سيستم ترکام[1] يا تکنيک تطبيق طرح با ناحيه نام دارد. اين سيستم بر اساس اطلاعات دقيق توپوگرافي از زمين هدف استوار است. در اين روش، محوطهاي از سطح زمين به طول 10 و عرض 2 کيلومتر به مربعهاي صدمتري تقسيم و ارتفاع متوسط در هر کدام از آنها مشخص و بصورت ماتريس عددي به حافظه رايانه وارد ميشود. با رسيدن موشک به محوطه مورد نظر ارقام اندازهگيري شده، با ارقام ارسالي از رايانه موشک، مقايسه و با توجه به نتيجه حاصل از مقايسه، دستور بعدي از طريق دستگاه محاسبه، به سيستم کنترل اتوماتيک صادر ميشود. سيستم ديگر [2]DSMAC يا مقايسهگر و تطبيق دهنده صحنه هدف با صحنه ديجيتالي آن موجود در حافظه، ميباشد. در اين سيستم از فن تطبيق نقشه دو بعدي بهره گرفته ميشود که از يک سيستم حسگر داخلي جهت دستيابي به تصاوير متوالي زمين استفاده ميشود. پس از انجام عمل مقايسه و تطبيق، موشک موقعيت خود را تعيين و بعد از محاسبه انحراف مسير و انجام اصلاحات، سرانجام خود را به هدف ميرساند.



[1]  Tercom: Terrain Contour Matching or Terrain Referenced Navigation

[2]  Digital Sense Matching Area Correlation

gyroscope

 

A gyroscope is a device for measuring or maintaining orientation, based on the principle of conservation of angular  momentum.

An accelerometer is a device for measuring acceleration, detecting and measuring vibrations, or for measuring acceleration due to gravity (inclination). An accelerometer inherently measures its own motion (locomotion), in contrast to a device based on remote sensing.

سيستم هدايت

در جنگ هدف سيستم مهاجم رساندن سرجنگي به هدف ميباشد. اين کار به سادگي يک عمليات انتحاري تا بکارگيري سيستمهاي پيچيده مانند موشکهاي تاماهاوک ميباشد. براي رساندن سرجنگي به يک ماشين و يک سيستم هدايت نياز است. در مورد ماشين که شامل بدنه و موتور است صحبت شد. سيستم هدايت و کنترل ميتواند به سادگي يک راديو کنترل تا سيستم پيچيده ترکام و ديسمک باشد.

موشک کروز حداقل داراي دو سيستم هدايت حين پرواز و پاياني ميباشد. هنگام پرواز، سيستم هدايت موشک را در مسير پروازي خود و ارتفاع معين تثبيت يا حفظ ميکند. سيستم هدايت نهايي براي رسيدن و نزديک شدن به هدف، موشک را راهنمايي ميکند. براي موشکهاي کوتاه برد هدايت اينرسي (INS[1]) به کمک جايروسکوپ و شتاب سنج استفاده ميشود. به اين مجموعه IMU گفته ميشود.



[1]  Inertial Navigation System

ّّF-117

بدنه

شکل آيرو ديناميکي و تکنولوژي اختفاء از ديد امواج رادار با هدف جلوگيري و يا به حداقل رسانيدن انعکاس راداري سطوح بدنه موشک بکار ميرود. در بدنه موشک نوعي جاذب امواج راداري استفاده ميشود. مواد جاذب امواج رادار از کربن، فريتها، گرافيت و ترکيبات فيبر کربني تشکيل شدهاند.

سطح مقطع راداري

فنآوري بسيار مهمي که در ساخت بدنه مورد استفاده قرار ميگيرد، فن آوري پنهان از ديد رادار با اصطلاح معروف Stealth است. اين فنآوري در جنگنده F-117 امريکا با همين نام بکارگيري شده است. بدنههايي که از اين فنآوري بهره گرفتهاند در واقع از شکل هندسي بسيار پيشرفتهاي استفاده کردهاند تا مقدار سطح مقطع راداري آنها (RCS[1]) بطور قابل ملاحظهاي کاهش يابد. سطح منحني وار روي بدنههاي ايروديناميکي متعارف به عنوان پراکنده سازهاي ايزوتروپيک بوده و امواج راداري را از هر زاويهاي منعکس ميکنند و در نتيجه اپراتور رادار يک سيگنال واضح را مشاهده خواهد کرد.

سطوح عمود در بالها و دم نيز سيگنالهاي رادار را بطور مستقيم برميگردانند. با اين حال، بدنه ساخته شده از فنآوري Stealth از يک سري صفحات صاف ساخته شده که هيچ يک از آنها در يک صفحه مشابه قرار ندارند. اين شکل منشوري به اين معني است که اگر بدنه به امواج راداري برخورد نمايد، فقط بخش سطحي آن که بصورت مستقيم به پرتو رادار عمود است به رادار برميگردد و مابقي قطعات بدنه، امواج راداري را پراکنده کرده و از ديد رادار دور مينمايند. با توجه به اينکه فقط بخش بسيار کوچکي از بدنه، امواج را به گيرنده رادار برميگرداند، در نتيجه مقدار RCS بدنه بسيار کوچکتر از اندازه واقعي آن ظاهر خواهد شد.



[1]  Radar Cross Section

سلاحهای هوشمند

شاید خیلی ها بپرسند مکاترونیک چه ربطی به موتور جت دارد؟ همانطور که قبلا گفتم مکاترونیک علم ماشینهای هوشمند می باشد. در بحث نظامی سلاحهای هوشمند در دسته ماشینهای هوشمند قرار می گیرند. برای مثال موشک کروز سلاح پرنده خودنورد و هدایت شونده می باشد. حالا این موشک کروز از چند بخش تشکیل شده؟

۱- بدنه ۲- موتور جت ۳- سیستم هدایت و کنترل

تا اینجا در مورد ساخت موتور جت بصورت آزمایشگاهی صحبت نمودیم. با کمترین بودجه می توان موتور پالس جت یا توربوجت ساخت. این کار را امتحان کنید.

در مرحله بعد راجع به بدنه و سپس سیستم هدایت صحبت خواهیم کرد.

توربوجت

پس از ساخت موتور پالس جت، ساده ترين نوع موتور توربيني براي ساخت، موتور توربوجت است . اجزاي تشکيل دهنده موتور توربوجت شامل :


1.کمپرسور 2.محفظه ي احتراق 3.توربين 4.نازل


موتورهاي توربو جت، بيشتر بر نيروي توليدي از گازهاي خروجي اتکا دارند. در کمپرسور , فشار هوا بالا مي‌رود و سرعت آن پايين مي‌آيد . هواي پر فشار وارد محفظه‌ي احتراق مي‌شود و پس از پاشش سوخت , عمل احتراق صورت مي‌گيرد و دما و فشار افزايش مي‌يابد . سپس بخشي از انرژي صرف چرخاندن توربين و بخش عمدهي آن وارد شيپوره مي‌شود . در شيپوره گاز پر فشار , منبسط  و به انرژي جنبشي تبديل مي‌شود . نتيجه‌ي اين فرايند همان نيروي جلوبر است . به طور کلي مصرف سوخت در اين نوع موتور از ديگر انواع موتور بيشتر است .

در موتورهاي توربوجت، ابتدا، هوا وارد کمپرسور شده و متراکم مي‌گردد. اما چون اين هوا با سرعت نسبتاً زيادي وارد موتور گرديده براي احتراق مناسب نمي‌باشد و بيشتر سوخت مصرف شده، بدون اشتعال هدر مي‌رود. به همين دليل هوا به قسمت ديفيوژر يا همان کاهنده سرعت فرستاده مي‌شود تا از سرعت آن کاسته شود. در ديفيوژر، ابتدا از سرعت هوا کاسته و بر دما و فشار آن افزوده مي‌شود. سپس اين هواي آماده براي احتراق، به اتاقک احتراق فرستاده مي‌شود. در اتاقک احتراق يا Combaustion Chamber، هوا ابتدا وارد لوله احتراق گشته، با سوخت مخلوط شده سپس منفجر مي‌گردد. قسمتي از نيروي حاصله از اين انفجار صرف گرداندن توربين شده و مابقي براي توليد نيروي رانش به کار مي‌رود.