یک گزارش آزمایش دارای بخشهای زیر  است:

  • صفحه نخست شامل عنوان آزمایش، نام، نام خانوادگی (تمام بخشهای گزارش کار باید در کاغذ ۴هر بخش، بخش بعدی باید از سر صفحه ی بعدی آغاز گردد.)
  • موضوع آزمایش
  • هدف از انجام آزمایش
  • مقدمه (کوتاه)

بخش مقدمه و هدف شامل مقدمه ای در مورد انجام آزمایش و تاریخچه ی آن و نیز هدف از انجام چنین آزمایشی می باشد . معمولا بخش مقدمه و هدف نباید قسمت اعظم گزارش کار را در بر بگیرد که متأسفانه حتی در بعضی از پایان نامه های دانشجویی نیز این اشکال بزرگ به چشم می خورد .برای نوشتن مقدمه میتوان از کتابها، مقالات و یا سایتهای اینترنتی با ذکر منبع استفاده کرد.

  • تئوری (کوتاه)؛ 

در بخش تئوری اصول علمی ، فرمول ها، قوانین و سایر مطالب تئوری مرتبط با موضوع گزارش کار ذکر میگردد . بدیهی است که در این بخش نباید از نحوه ی انجام آزمایش و مقادیر مواد و غیره سخنی به میان آورد. یکی از وظایف اصلی دانشجویان در نگارش بخش تئوری، مراجعه به سایتهای اینترنتی و کتابهای فارسی و لاتین مرتبط با موضوع گزارش کار است که حتماً باید توسط دانشجویان صورت پذیرد. در صورتی که لازم به ذکر مطلبی از جزوه و یا کتابی می باشد با یک جمله منظور خود را بیان کرده و برای تفصیل به مرجع مورد نظر ارجاع دهید. 
انجام این کار به دانشجو یاد می دهد که چگونه برای انجام کارهای تحقیقاتی و ارائه گزارش مطلوبی از کارهای خود، مطالب را از منابع متفاوت گرد آوری نماید.

  • نحوه انجام آزمایش و نکاتی که باید در حین انجام آزمایش مورد توجه قرار گیرند(بسیار کوتاه)

در این بخش ابتدا وسایل، دستگاهها و مواد لازم برای انجام آزمایش نام برده می شوند سپس شرح انجام آزمایش با جز ئیات آورده می شود ، شکل دستگاههای مورد استفاده و نحوه ی سوارکردن آنها بایستی در این بخش ترسیم شود.

  • جداول داده های ثبت شده
  • رسم نمودارها، تحلیل دقیق داده ها و تحلیل رفتار منحنی ها در نواحی مختلف با توجه به خواسته های آزمایش
  • محاسبه خطاها (انحراف معیار میانگین) و دلایل بروز خطا
  • ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود شرایط آزمایش

توجه : تمامی واحدها بر حسب دستگاه SI است و هر کمیتی باید با واحد آن ذکر شود. برای نوشتن گزارش در محاسبات و ارائه نتایج باید ارقام با معنی را در نظر گرفت. رای رسم تمامی منحنی ها از کاغذ میلیمتری یا از نرم افزارهای موجود مانند Excel و مانند آنها استفاده شود. 

با اجرای این روش دانشجوی دوره کارشناسی یا کاردانی آمادگی و مهارت لازم برای نگارش پایان نامه در مقاطع تحصیلی بالاتر را کسب می نماید . تدوین صحیح مطالب مرتبط با کارهای تجربی در آزمایشگاه از طرفی می تواند منجر به ارتقای کیفی و کمی فعالیت های آزمایشگاه ی دانشجو شود زیرا نگارندگان گزارش کار به نقاط ضعف و قوت کار خود نیز واقف میگردند و سعی بر رفع نواقص و حفظ و بهبود نقاط قوت خود خواهند کرد.