11-کاربردهای برنامه های تقویت شده در طراحی، تعمیر و نگهداری و شیوههای عیب شناسی در ماشینآلات
1- مقدمه
این مقاله کاربردهای فنآوری پیش رو را که ماهیت برنامههای تقویت شده (AR) نامیده میشود، مطرح مینماید. این موضوع از حقیقت مجازی (VR) که به خوبی شناخته شده است، استخراج میشود. میتوان گفت که اولین سیستمهای AR در صفحهی نمایش جلو (HUD) در هواپیماهای جنگنده به کار گرفته شد. ایدهی اصلی AR انجام آسان بعضی کارها توسط کاربر در دنیای واقعی میباشد. با فراهم آوردن مقداری از دادههای اضافی در دسترس که توسط چند کانال اطلاعات به شکلهای مختلف پیغام انتقال داده میشوند، میتوان به این هدف دست یافت. انتخاب کانال اطلاعات خاص، به علاوه شکل پیغام تحویل داده شده به کاربر، یک مهارت اضافی بهینهسازی میتواند باشد. پژوهش در کاربردهای AR در مهندسی مکانیک در بخش علوم در سال 2004 آغاز شد. قبل از آن، روش AR برای آموزش پرسنل و برای پشتیبانی اشخاصی که در کار سیستمهای مونتاژ مکانیکی بودند به کار گرفته میشد. در اینجا نویسندهها بطور اجمال کارهای پژوهشی خود را گزارش میدهند. اولین کاربرد سیستم AR امکانپذیری کمک به کاربر در فرایند طراحی میباشد. دوم، پیادهسازی سیستم قابل حمل AR در تعمیر و نگهداری/شیوههای عیبیابی تجهیزات مکاترونیکی است. در آخر، سیستم AR برای بررسی و تشخیص عیب در ماشینآلات مطرح میشود. مقاله با نتیجهگیری و بیان کارهای پیشرو به پایان میرسد.
2- رابط AR در سیستمهای هوشمند
در سیستمهای خُبرهی امروزی و دیگر سامانههای هوشمند، برای کمک به پرسنل انسانی در انجام کارهای پیچیده، عملیات بر مبنای دانش به طور وسیع استفاده میشود. کاربر توسط ابزار رابطی با برنامههای اجرایی مرتبط میشود. فنآوری AR خلق ارتباط عالی و دوستانهی کاربر با اطلاعات در دسترس برای حل مسئله با دسترسی خیلی آسان و راحت را فراهم میسازد. مقدار اطلاعات با روش اتوماتیک انتقال داده میشود به طوریکه سیستم بر پایهیAR میتواند با دستیابی یا حتی تشخیص این که چه مسئلهای را کاربر میبایست حل نماید و مقدار اطلاعاتی که بیشترین ارتباط با این مسئله را دارد، دریافت نموده یا حتی تشخیص دهد.
سیستمهای AR مبنای اصلی در اطلاعات (مجازی) گرافیکی به ویژه پوششدهندهی منظر دنیای واقعی میباشد. نقش موضوع مجازی برای نمایش بعضی اطلاعات به کاربر برای آسانی کارهای او میباشد. اما رابط AR نه تنها میتواند اطلاعات مجازی را انتقال دهد بلکه میتواند آن را قابل دیدن توسط کاربر نماید. AR همچنین کانالهای ورودی/خروجی اطلاعات کاربرهای دیگر را به کار میگیرد. به علاوه اطلاعات مجازی، کاربر میتواند توسط دیگر رابطهای خروجی مثل وسایل لمسی، صوتی یا سیستمهای حرکتی تحت تأثیر قرار گیرد. منظور از رابطهای ورودی، سیستمهای ردگیری، سیستمهای تصویربرداری و وسایل ورودی (دستکشهای الکترونیکی انتقال اطلاعات، موشهای کنترلکنندهی سه بعدی، توپکهای ردگیری و دستههای فرمان) میباشند. رابطهای ورودی، منابع اطلاعات برای سیستمهای هوشمند میباشند. سیستمهای ردگیری اطلاعات مربوط به وضعیت/ جهت بعضی از ارگانها (اندام انسانی) را فراهم میسازد. سیستمهای تصویربرداری برای ثبت مناظر دنیای حقیقی که توسط کاربر دیده میشود، استفاده میشوند. با بکارگیری وسایل ورودی، ارتباط بین سیستم و کاربر بیشتر تعاملی شده است.
3- مثالهایی از نحوه کار
در زیر سه کاربرد ارتقاء یافته در موسسه ارائه میشود. تمام سه پروژه در قالب MSc انجام گرفته و به سرپرستی ماسزلسکی[1] میباشند.
3-1- کاربرد AR در طراحی ماشینآلات
روش AR برای دیدن متفاوت مدل و فهم کامل محتوای مدل، مؤثرتر، شهودیتر و روشنتر از نوع سنتی میباشد. بنابراین، فنآوری AR، میبایست به عنوان یک نوع رابط کاربر جدید، منظرهی کاملا جدیدی برای سیستمهای طراحی به کمک کامپیوتر معرفی نماید. پژوهش ما بر سیستم AR متمرکز شده که کاربر را به دیدن آسان مدل از هر منظر قادر میسازد.
مهمترین و سختترین بخش از سیستم AR که پیشنهاد میشود نرمافزار است. نرمافزار نمایش AR به کاربر اجازه میدهد تا مدلهای سه بعدی مجازی را افزون بر دنیای واقعی ببیند. اساس کار ما بر مبنای خط مشی عمومی کتابخانهی ردگیری ARاست که ARToolKit با LibVRML97برای خواندن و دیدن، فایلهای VRMLرا ایجاد مینماید.
ARToolKit کتابخانهی نرمافزاری است که از فنآوری بینایی کامپیوتر برای مدلهای VRML به دقت و شفاف در دنیای واقعی بکار می گیرد. به این منظور نرمافزار از شاخصها استفاده مینماید. هر شاخص شامل نمونهی کدگذاری شدهی دیجیتالی متفاوت میباشد، به طوریکه مشخصهی منحصر به فرد هر شاخص ممکن باشد. این شاخصها در کتاب فهرست نرم افزار چاپ شدهاند. ما میتوانیم موقعیت کاربر را همزمان با ردگیری که شاخص توسط سیستم ردگیر اپتیکی میدهد، محاسبه نماییم. درنتیجه یک نمایش از دنیای حقیقی با مدلهای سه بعدی VRML به طور دقیق در جهت و وضعیت کاربر تحت پوشش قرار میگیرد.
برای دیدن مدلهای سه بعدی VRML در کارتها، کاربر به یک ویدئو یا صفحه نمایش اپتیکی (HMD) متصل به کامپیوتر توسط یک کابل یا بطور بی سیم و یکپارچه شده با دوربین نیاز دارد. کاربر HMD با دوربین ویدئویی متصل به آنرا می پوشد، آنگاه وقتی او در کارت ردگیر در میان HMD نگاه میکند، شیء مجازی در کارت دیده میشود. یک طراح میتواند کاتالوگ را بردارد و به طور دستی مدل را برای یک بازبینی درست نماید.
به تصور ما از سیستم AR ، کاربر با HMD روی سر خود، روبهروی کامپیوتر مینشیند. به علاوه یک کتاب فهرست با کارتهایی برای ردگیری ضروری است. کاربر روی کتاب فهرست با قسمتهای استاندارد نگاه میکند (برای مثال یاتاقانهای غلتشی، موتورهای سرو و غیره) و با تغییر صفحات میتواند تمام قسمتها را مرور نماید. وقتی کاربر بهترین بخش را انتخاب میکند، او میتواند این بخش را به نرمافزار مدلسازی (CATIAV5R16) بفرستد. با داشتن انتخاب دکمهیEXPORT، طراح در صفحهی کار CATIA وارد شده و میتواند آن را ببیند. بعد از آن، کاربر به مدلسازی در CATIA برمی_گردد یا می تواند در ادامهی فرایند، به بخش دیگر گزارش دهد. وقتی فرایند طراحی تکمیل شد، کاربر مدل سه بعدی نهایی را به نرمافزار AR برمیگرداند و نتایج کارش را مرور مینماید.
3-2- کاربرد AR در تعمیر و نگهداری تجهیزات
مثال سیستم AR برای کمک به پرسنل در مدت تعمیر و نگهداری تجهیزات سیستم بر مبنای PDA، برای پشتیبانی تعمیر و نگهداری وسایل بازی الکترونیکی (EGD) پیشرفته است. هدف اصلی خلق دانش و سیستمی است که استفادهی از وسایل موبایل شبیه PDA را فراهم میسازد. نقش این سیستم انجام دو کار متمایز میباشد. یک توانایی انتخاب وسیلهی معیوب و دیگر توانایی تشخیص عیب خاص میباشد. عملکرد اول برای توانایی انتخاب وسیلهی معیوب از طریق ابزار صفحهی لمسی طراحی شده، بطوریکه اطلاعات دربارهی طرز کار درست سیستم نمایش داده میشود. اطلاعات به صورت صدا از طریق هدفون انتقال مییابد و همزمان در صفحهیPDA نمایش داده میشود.
کار دوم سیستم ARکه قبلا در متن گفته شد، توانایی مشخص کردن محل عیب در وسیله میباشد. به این منظور، صفحه جزئیات تحقیق را با امکان پاسخهای بله/خیر نشان خواهد داد. بر مبنای پاسخها، کاربر دربارهی حلهای بالقوه مسائل مطلع میشود. ساختار سوال و پاسخ نقش کلیدی در نمایش بازی میکند.
اطلاعات بر اساس مبنای علمی سیستم از طریق دو منبع مجزا: تحقیق کارمندها در رویارویی عملی با این مدل خاص یا مدل مشابه ارائه شده و دستورالعملهای شرکت سازنده و دیگر ناشرها تولید شده است. قسمتهایی از اطلاعات در فایلهای صوتی و متنی ذخیره شدهاند.
3-3- کاربرد AR در تشخیصهای ماشینآلات
مثال آخر کاربرد AR در تشخیص عیب ماشینآلات میباشد. نقش اصلی این سیستم AR کمک کردن به کاربر در فرایند اندازهگیری سطح نویز اطراف ماشین و تشخیص دلیل آن میباشد. 21 نقطهی اندازهگیری در نصف محیط اطراف ماشین وجود دارد. سیستم بسط یافته شامل 5 بخش اصلی میباشد: دوربین USB، صفحهی نمایش، رایانهی شخصی، ثبتکنندهی چاپی و کتابخانهی ردگیری ARToolKit برای MatLab. عملکرد سیستم در مراحل کمتری تقسیم شده. در ابتدا دوربین منظری از دنیای واقعی ثبت میکند و آن را به نرمافزار محاسبهگر میفرستد. در ادامه، براساس اندازهی ثبتکننده و شکل در تصویر، برنامهی وضع نسبی بین دوربین و ثبتکننده را تخمین میزند. ابعاد و شکل ثبت کننده میبایست دانسته شود. آنگاه تصویر دنیای واقعی توسط موضوع مجازی پوشانده میشوند. سرانجام، نتیجهی ترکیب شده به صفحهی نمایش فرستاده میشود.
این سیستم دو کار اصلی انجام میدهد. قبل از همه، هدف از کار سیستم کمک کردن به کاربر برای قرار دادن میکروفون در مکان صحیح در فضا میباشد. سیستم نقاط اندازهگیری اطراف ماشین و نقاط تصویر آن را روی زمین مشخص میکند. کار دوم سیستم کمک به کاربر در فرایند یافتن مبنای ماشین که قبلا اندازهگیریهای آن انجام شده است. سیستم نتایج اندازهگیری را با استفاده از دایرههایی که با رنگ پر شده منطبق براین نتایج نشان میدهد.
4- تکرار رئوس مطالب و نتایج
در مقاله یک فنآوری خیلی مدرن برنامههای تقویت شده به طور اختصار شرح داده شد. به علاوه سه کاربرد مهم فنی AR معرفی شد. تمام این کاربردها در بخش مبانی طراحی ماشینآلات بسط و توسعه یافته است. AR به نظر میرسد ارتباط روشنی برای تعدادی از سیستمهای هوشمند که بهینه شدهاند در محیط طراحی با کمک کامپیوتر، ساخت، تعمیر و نگهداری، آموزش و از این قبیل فراهم می سازد. نویسندهها انتظار دارند که در آیندهی نزدیک کاربردهای مهم کامپیوتر با تجهیزاتی مثل رابطهای کاربری که از نتایج فن آوری AR است، بهره مند شوند.
AR حوزهی کاملا جوانی در پژوهش میباشد. بنابراین بعضی مقالات هنوز حل نشده باقی مانده یا حتی مشخص نشده است. یکی از مهمترین آنها روشهای مهم دانش مهندسی خاص برای ارتقاء AR بر مبنای کاربردهای هوشمند است. نویسندهها میخواهند با این روش بررسی در آیندهی نزدیک یک پژوهش فراگیرانجام دهند.