9-شبیه سازی سیکل کاری موتور استرلینگ
1- مقدمه
موتورهایی که دارای یک ورودی گرمایی خارجی هستند در گذشته به صورت گسترده مورد استفاده قرار نمیگرفتند و فقط برای استفاده در موتورهای بخار کاربرد داشتند، اما امروزه باید برخی مشکلات جهانی حل گردد و منابع انرژی جدید جایگزین برای انجام فعالیتهای مورد نظر یافت شوند. هدف، طراحی یک واحد توان و گرمای ترکیب شدهی کوچک است که برای رسیدن به آن باید از موتور استرلینگ کمک گرفت. دستیابی به یک موتور استرلینگ ترمودینامیکی مناسب باعث میشود تا بتوان وظایف و کارهای بهینهسازی بسیار مشکل را انجام داد. طراحی مدل حرارتی بسیار دقیق، از اهمیت بسیار فراوانی برخوردار است. در انجام کار، نمیتوانیم از حجم زیاد هدر رفتهی حرارتی صرفنظر کنیم. پس در نتیجه تئوری سیکلهای ایدهآل و مناسب کاربردی نیستند. مدلهای محاسباتی حجم گاز کاری را به 2 یا 3 ناحیهی فرعی تقسیم میکنند که دقیق هم نیستند. تقسیمبندی موتور به چندین عنصر حجمی باعث میشود تا به نتیجهی بهتری دست پیدا کرد. در این مدل سادهسازی ویژگیهای گاز بسیار اندکی وجود دارد. روش محاسباتی ذکر شده در بالا نمیتواند به دقت CFD دست پیدا کند. به هر حال این مدل در آینده برای بهینهسازی پارامترهای موتور سریعتر و مناسبتر است.
2- مشخصات مدل حرارتی
ویژگیهای مدل موتور استرلینگ توسعه یافته، به شرح زیر است:
- مدل عددی مورد استفاده قرار گرفته است. این مدل قادر است تا فرایندهای ناپایدار و غیر ساکن را شبیهسازی کند.
- گاز مناسب برای آن دسته از معادلات حالتی که به کار گرفته شدهاند به عنوان محیط کاری شرح داده میشود.
- نیروهای اینرسی و اصطکاکی در محیط کاری درنظر گرفته نشدهاند.
- نشت گاز از قسمت کاری موتور درنظر گرفتهنشده است.
- هدر رفت فشار به خاطر تعویض گاز کاری حذف گردیده است و گاز مشابهی برای حرارت گاز و به علت اصطکاک نگهداری میشود.
- تاکنون این مدل شامل تولید مجدد حرارت گازی کار نمیباشد.
- موتور به منظور انجام مدلسازی فرایندهای حرارتی به عناصر حجمی تقسیمبندی میشود. شکل 1 را مشاهده نمایید.
3- سیستم محاسبات عددی این مدل
مدل موتور استرلینگ به وسیلهی سیستم چندین معادلهی متفاوت غیر خطی و دیگر نسبتهای جایگزین ارائه شده است. تقسیمبندی قانونمند موتور امکان استفاده از سیستمهای ماتریسی متغیر را فراهم میکند. محاسبات اصلی به وسیلهی انتگرال عددی همراه با مرحلهی زمانی ثابت شده حل میگردد [4]. برای محاسبهی برخی از متغیرها ما باید از نتایج به دست آمده در مراحل قبلی استفاده کنیم چرا که اندازهی واقعی هنوز محاسبه نشده است. خطاهای ایجاد شده در این حالت در مرحلهی زمانی کوچک و مناسب قابل صرفنظر کردن میباشد.
سه مسئلهی ارتباط داده شده در این محاسبهی تکراری حل گردیده است:
1-عملکرد فشار و حرارتهای گاز کاری. حجم فشار برای تعیین توان خروجی مورد استفاده قرار میگیرد.
2-تعیین جریان گاز کاری در امتداد عناصر گازی-این فرایند با استفاده از سیکل تکراری فرعی حل شده است.
3-در هر مرحلهی حل مسائل باید فرایندهای حرارتی را در قسمتهای جامد شرح دهیم. فعل و انفعال داخلی عناصر بخشهای جامد به وسیلهی روش شبکهی حرارتی حل شده است.
ما یک مدل ژنراتور الکتریکی اضافی دیگر را نیز شرح دادهایم. مدل کامل و بیعیب و نقص در نرمافزارMATLAB به کارگیری میشود.
شکل 1 نمونهی کوچک موتور استرلینگ به تفکیک اجزا
1- نتایج شبیهسازی
پارامترهای داخلی با ویژگیها و ابعاد مدل واقعی و کوچک موتور استرلینگ مطابقت دارد. حجم برخی از پارامترها تخمین زده شده است . یعنی ضرایب انتقال حرارت و این پارامترها باید با استفاده از آزمایش تأیید گردند.
شکل 2 ارتباط زمانی گشتاور، دماها و فشار گاز کاری را در دو حرکت میللنگ را نشان میدهد. این دماها متعلق به عناصر پایین دیسپلیسر[1]، بالای دیسپلیسرو در سیلندر کاری میباشد.
شکل 3 توزیع جریان دما و وزن را برای زاویهی انحراف 198 درجهای میللنگ از نقطهی مرگ بالا نشان میدهد (دیسپلیسربالا میرود و پیستون پایین میآید).
[1]displacer
شکل 2 دماهای گاز کاری (چپ). فشار و گشتاور موتور(راست)،
تمام در ارتباط با زمان و زاویهی انحراف میللنگ دیسپلیسر
شکل3دماهای گاز (چپ) و میدان برداری جریان وزنی بالای دیسپلیسر (راست)
1- بهینهسازی با استفاده از الگوریتم ژنتیکی
حداکثر توان مؤثر و خروجی واحد توان و گرمای ترکیب شده، هدف ما میباشد. ما باید پارامترهایی از موتور را پیدا کنیم که بهترین حالت کاری را با هر دو نیازمندیهای ما داشته باشند. در این حالت تمرکز بسیار زیاد و با دقت لازم نیست چراکه یک نقطهی کاری فرض شده است. به طور طبیعی و با توجه به نیازمندیهای ابعادی و وزنی طراحی موتور با محدودیتهایی مواجه است.
مدل مجازی نتایج به دست آمده با بسیاری از پارامترها و متغیرهایی که عملکرد موتور را تعیین میکنند کار میکند. ما میتوانیم این پارامترها را به دو دسته طبقهبندی کنیم:
- پارامترهای پیشرفته و اصلی: حداکثر و حداقل دما، حجم واقعی فشار، ویژگیهای گاز کاری و مواد، حداقل نیازمندیهای توان خروجی، ابعاد اصلی، مشخصات ژنراتور.
- پارامترهای متغیر: برخی از ابعاد، زاویهی بین میللنگها، ناحیه و حجم تولید مجدد و غیره.
استفاده از الگوریتم ژنتیکی برای پیدا کردن حجم و اندازهی بهینهشدهی پارامترهای متغیر برنامهریزی شده است. میزان موفقیت در طراحی با توجه به عملکرد سادهای که نتایج شبیهسازی را ارزیابی میکند، تعیین میگردد. مدل و پارامترهای طراحی شده مورد استفاده قرار میگیرند. ما باید توان مجموعه، توان خروجی، ابعاد اصلی و غیره را مورد ارزیابی قرار دهیم.
2- نتیجه گیری
بزرگترین ایراد مدل عددی ساخته شده تعیین ضریب انتقال حرارت بین قسمتهای جامد و گاز است. در شرایط خاص، فرمولهای تجربی موجود برای تعیین ضریب انتقال حرارت، کاربرد دارند، اما در اکثر مواقع برای موتور استرلینگ پیشنهاد نمیشوند. ما باید این ضرایب را با استفاده از نرمافزار روش اجزا محدود (FEM)و یا به صورت تجربی، تخمین بزنیم. سپس مدل عددی را با دقت زیاد تفسیر کنیم.