1- رفتار دینامیکی محور C سیستم جرمی چند جسمی با دندهی مارپیچ
1- مقدمه
محور اصلی این ماشین که همان محور جذب کننده میباشد، محور C است که عملکرد چرخشی آن با استفاده از موتور چند زمانه و با توان 71 کیلووات، صورت میپذیرد. برای لحظاتی که گشتاور بسیار بالا است لازم است تا میزان دندههای ماشین از طریق 2 گیربکس خورشیدی دو مرحلهای و دندهتسمهای ثابت، کاهش یابد. برای انجام عملیات دریل کردن و آسیاب کردن، موتور اصلی از طریق فعالیت حالت طبیعی گیربکس، جدا میشود و محور اصلی به صورت هیدرولیک با دندهی مارپیچی جفت میگردد و در نهایت با 2 سروموتور در حالت اصلی کنترل میشود و به حالت یک مجموعهی دندهدار درآمده و فعالیت میکنند (شکل 1). این حالت تغییرات حالتهای بارگیری اولیهی الکتریکی بین هر دو سرو موتور را تضمین میکند. بارگیری اولیهی سروموتورها حالت کوپل سیستم را در زمان وقوع واکنشهای شدید دنده مارپیچی، حفظ میکند. در این حالت کنارههای باریک دندانهها برخلاف جهت چرخش دندانهی مارپیچی و در مسیر خلاف واکنش نشان میدهند (البته زمانی که با گشتاور بالا روبهرو میشویم).
شکل 1 طراحی محور C
با استفاده از این حرکت چرخشی، مرحله به مرحله مسیر تحریک حرکت گشتاور از حرکت برعکس به حرکت مستقیم تغییر خواهد کرد، اما همواره زمان تغییر با توجه به شرایط تفاوت دارد چراکه فرایند و جدول زمانبندی برش در بسیاری از مواقع با استفاده از وسایل تیغهای برش که موجب ایجاد نوسان گشتاور میشوند تعیین میگردد و همواره نیازمند یک تعریف مجدد بارگیری اولیهی سروموتور میباشد تا از قبل بتواند دلایل مختلف آسیبدیدگی دندههای مارپیچی دستگاه را تخمین بزند.
1- سیستم چند جسمی
سادهسازی فقط در شرایط زیر امکانپذیر است:
سروموتورها با استفاده از چند شفت به دندههای مارپیچی متصل هستند و در مسیر عکس میچرخند. این چرخش باعث پاک شدن و بارگیری مجدد مجموعهی دندههای مارپیچی میشود. این مجموعه بین سروموتور و دندهی مارپیچی حول زاویهیMφ میچرخد. روشن کردن محور C موجب میشود که سیستم مجدداً بارگیری کرده و سرعت حرکت ابزارهای ماشین در داخل یک مکان زاویهای تعریف شده قرار گیرد. بارهای باقی مانده در سیستم با حرکت محور C، در طول فرایند ماشینی باقی میمانند و افزایش زمان فقط برای شروع حرکت سروموتور به کار میرود. یک انحراف گشتاور ممکن است باعث به وجود آمدن یک فاصله در فضای دندانهای شود. محور اصلی با استفاده از یک CNC کنترلی در مکان خود باقی میماند. بلوک دیاگرام سیستم مکانیکی بارگیری مجدد محور C را در شکل 2 مشاهده کنید. بخش رابط این مدل در لبههای کناری بخشها قرار دارد. دندهمارپیچی از نوع ZA میباشد که دارای نسبت چرخ دندهای 40.5 میباشد . چرخ دندهی مارپیچی به صورت خود قفلی طراحی شده است
شکل2 دیاگرام سیستم مکاترونیک بارگیری اولیهی ارباب-برده
یک نگهدارندهی دندهمارپیچی برای سادهسازی به عنوان یک محور پیچشی جامد طراحی شده است، چراکه محکم بودن پیچش آن چند برابر بهتر از محکم بودن اجزایی هستند که به صورت زنجیرهای بر روی شفت مارپیچی قرار گرفتهاند. لازم است تا محاسبه استحکام پیچشی و ممان اینرسی اجزاء خاص بعلاوه محاسبهی تقریبی میرایی دندهی مارپیچی محور C صورت گیرد. استحکام پیچشی محور و شفت مارپیچی با کمک سیستم FEM (روش اجزاء محدود) صورت میگیرد. محاسبهی سختی برخورد به روی دندانهی چرخدندهی مارپیچی به صورت گسترده به شکل یک مدل دو بعدی ساده شده است. این مدل شامل ضریب دندانهای 2.94 گریپ است که با کمک سه دندانهی فرعی دیگر به فعالیت خود ادامه میدهد. نیروی ایجاد شده که موجب تغییر شکل سیستم میشود برابر با نیروی بین دو مولفه درونی پیچ و چرخدنده بوده و محاسبه میگردد . این چرخدنده به شکل حلزونی است.
حرکت این چرخدنده با استفاده از قراردادن یک بخش توری شکل در مکان رابط بین فلز برنزی و نگهدارندهی مجموعه، به شکل سادهای درآمده است.
محکم بودن زنجیرهی اجزا بین سروموتور و دندهی مارپیچی باید برای تعریف گشتاور بارگیری، محاسبه گردد . لحظهی سکون (اینرسی) در مدل سه بعدی طرح محور C، محاسبه میگردد. ضریب تعدیل برای توضیح سیستم مکانیکی لازم است . برای ارزیابی مؤثر فرکانسهای مکانیکی سیستم کنترل محور C لازم است، تا مشکل پیشرو را به دو موقعیت و حالت تقسیم کنیم.
اولین موقعیت شامل نوسان بارگیری است که به وسیلهی قفل خودکار دندهی مارپیچی به وجود میآید. این موقعیت مستقیماً بر روی سیستم اندازهگیری محور C تأثیرگذار است. فرکانس ویژه از طریق فرمول زیر محاسبه میگردد:
(1)
دومین موقعیت شامل سیستم چند بدنهای قسمت زنجیری از سروموتور تا واحد بارگیری است. رابط انسدادی بین محور و قطعه کار بوجود میآید. فرکانس ویژه با استفاده از بارگیری مسدود و معادلات 2 تا 7 محاسبه میشود.
معادلات ذکر شده بدون هیچ گونه تعدیلی از قرار زیر است:
(2)
انتقال به سطح فشرده:
(3) Q=v.ejwt
(4) M-1.K.v=Ω2.v
تعیین سمت چپ معادله که برای حل معادله و به دست آوردن فرکانس ویژه باید برابر با o باشد:
(5)
ماتریس جرم:
(6)
ماتریس سختی:
(7)
1- نظریهی نوشتاری
اولین فرکانس ویژهی محورC تعیین کننده اندازه تقویت نسبتی Kv میباشد. علاوه بر آن فرکانسهای ویژه بر روی فرایندهای پاسخگو بر روی مراحل گشتاور و یا دینامیک اجرایی، تأثیرگذار است. در جدول 1 مقادیر فرکانس ویژهه ذکر شده است.
جدول 1 فرکانس ویژه
تعادلی که بر اثر تغییرات مراحل به وجود میآید بر روی میرایی دندههای مارپیچی تأثیرات مثبتی دارد. نسبت بزرگ چرخدندهی مارپیچی باعث کاهش تأثیرات زمان سکون قطعهی فعال بر روی فرکانس ویژه میشود.دانش و فناوری فرکانسهای ویژه برای این سیستم مکانیکی، بهینهسازی تنظیم کنندههای دقیق هر دو موتور را فعال میکند